miercuri, 13 ianuarie 2010

ROMAN AL EXPERIENTEI/ROMAN PSIHOLOGIC

Romanul experientei valorifica trairea cat mai intensa, in plan interior, de catre personaje, a unor experiente definitorii. Proza experientei se bazeaza pe crearea impresiei de autenticitate prin utilizarea unor elemente care tin de realitate (jurnal, elemente autobiografice, scrisori)
Estetica autenticitatii (care sta, deci, la baza romanului experientei) are in vedere confesiunea personajului-narator la persoana I, introspectia, autoanaliza lucida, tehnica narativa moderna a "punerii in abis"(de ex, introducerea in naratiune a fragmentelor de jurnal), stilul anticalofil, (si numai la Camil Petrescu, notele de subsol tot la persoana I, care sustin chiar identitatea autor-narator!!!)

Romanul psihologic/de analiza are drept obiect investigarea detaliata a vietii interioare, observarea psihologica, iar drept subiect are cazurile de constiinta.Este scris de obicei la persoana I (perspectiva narativa subiectiva), pentru ca pune accent pe descrierea starilor sufletesti, a problemelor de constiinta sau chiar patrunderea in zonele obscure ale inconstientului.
Proza de factura subiectiva are drept caracteristici: perspectiva narativa "faramitata", relativizata, timpul subiectiv, fluxul constiintei, memoria afectiva, naratiunea la persoana I, luciditatea autoanalizei, anticalofilismul, introspectia (utilizata nu numai ca mijloc de autocunoastere, ci si ca mijloc de cunoastere a celuilalat!), constructia personajelor a caror identitate se construieste treptat, prin alcatuirea unor "dosare de existenta", dar si autenticitatea definita ca identificare a actului de creatie cu realitatea vietii, cu experienta nepervertita, cu trairea febrila)

CONCLUZII
1. Daca citim cu maaaaaare atentie cele doua definitii+trasaturi, observam foarte multe elemente comune intre cele doua tipuri de romane!
2. LA MODUL ABSOLUT SIGUR, "Ultima noapte...." ESTE ROMAN AL EXPERIENTEI (Gheorghidiu traieste doua experiente definitorii, dragostea si razboiul, pe care le traieste atat de intens, incat nu se poate elibera de ele decat scriindu-le-vezi, iar, identitatea superb realizata autor-personaj; cat despre autenticitate....E MAESTRU);
3. "Ultima noapte..." este SI roman psihologic, asa cum stiam cu totii;
4.  "Maitreyi " este, de asemenea, roman al experientei, insa, cine il alege din dragoste de Eliade, trebuie sa stie ca subiectul poate fi formulat si asa:Scrie un eseu de 2 – 3 pagini, despre particularităţile unui roman al experienţei prin referire la o operă literară studiată, aparţinând unui autor canonic...deci,pentru a nu risca, trebuie sa invete si "Ultima..."(eu asa as face, dar eu am fost o "olimpica tocilara":)
5. EU cred ca vina acestei confuzii provine de la cine a conceput cerintele, intrucat nu si-a dat seama de limita ingusta dintre cele doua tipuri de romane; si mai cred ca sunt prea multi profesori care nu pot concepe ca se poate folosi aceeasi opera in aceste cazuri...no comment. 

LISTA LUI ZAHIR (OPERE PENTRU BAC)

Iata LISTA LUI ZAHIR -te felicit, draga mea, ca ai avut curajul sa "spargi gheata" cu propunerile tale!
Observ ca, din pacate, putini dintre voi au inteles ca UN DIALOG ne-ar folosi mai mult decat simplele informatii, oricat de bune ar fi ele...in fine, eu astept si alti cititori sa iasa la iveala.

Mihai Eminescu - Lacul
Ion Creanga - Povestea lui Harap-Alb
I.L.Caragiale-O scrisoare pierduta 
Ioan Slavici - Moara cu noroc
George Bacovia - Plumb 
Lucian Blaga - Eu nu strivesc corola de minuni a lumii 
Tudor Arghezi - Testament 
Ion Barbu - Joc secund
Mihail Sadoveanu- Baltagul
Liviu Rebreanu - Ion 
Camil Petrescu - Ultima noapte de dragoste ,intaia noapte de razboi 
George Calinescu- Enigma Otiliei 
Marin Preda- Morometii 
Mircea Eliade-Maitreyi

Observatiile mele
  • E aproape perfect! Bravo, ai inteles cam ce am vrut eu sa spun;
  • Lipsesc Nichita Stanescu si Marin Sorescu; ti-as propune, pentru primul, Leoaica tanara, iubirea, sau, daca nu ti-e cunoscuta, Lectia despre cub; pentru Sorescu, neaparat Iona, deoarece trebuie sa mai ai o opera dramatica;
  • Eu nu as alege Testament la Arghezi - ai vazut cate strofe are? Am postat comentariul la Flori de mucigai - nu ti se pare mai usor?
  • La Sadoveanu, poti alege si O POVESTIRE din Hanu Ancutei, cu mentiunea ca trebuie sa stii sa prezinti si romanul in ansamblu;
  •  Pentru Joc secund, vezi si comentariul meu, cred ca te va ajuta sa o intelegi; personal,  o explic si cu ajutorul unui desen, pe care insa nu-l pot posta aici, deoarece are nevoie de prestatia mea, live:)
  •  Nu ai nevoie de Mircea Eliade! NU este autor canonic, iar ca roman al experientei poate foarte bine fi folosit si Ultima noapte...!
  • La observatia foarte pertinenta a Dianei, adaug o poezie traditionalista : In Gradina Ghetsimani"de V.Voiculescu, sau "Aci sosi pe vremuri" de  Ion Pillat
CONCLUZII: AVETI DE INVATAT 7 POEZII, 7 PROZE , 2 OPERE DRAMATICE SI 2 TEXTE CRITICE (pentru Titu Maiorescu si Eugen Lovinescu)