joi, 5 noiembrie 2009

ORIGINEA SI EVOLUTIA LIMBII ROMANE

Originea si evolutia limbii romane



      I . Limba romana –limba romanica

                 In Istoria Limbii Romane, Alexandru Rosetti definea limba romana ca fiind ‘’limba latina populara (sau vulgara) , vorbita neintrerupt in partile de rasarit ale Imperiului Roman’’.Definitia pune in evidenta originea latina a limbii romane si provenienta limbii romane din latina populara , care are niste particularitati distincte fata de latina culta , literara.Definitia data de Al.Rosetti evidentiaza , de asemenea , continuitatea existentei limbii si a poporului roman in locul de formare-partea de rasarit a Imperiului Roman,

 ceea ce duce si la gruparea limbii romane in cadrul limbii romanice din grupa orientala.

      II . Formarea limbii romane

                Limba romana s-a format in sec I din mileniul I dupa cele 2 razboaie daco-romane (101-102;105-106) , cand, dacii fiind infranti , Dacia devine colonie romana si e intens colonizata.Acest lucru are drept consecinta formarea poporului roman si concomitent a limbii romane.

                Acest proces se desfasoara simultan si dureaza aproximativ 150-200 de ani.Mai intai se manifesta fenomenul bilingvsmului.Se utilizeaza simultan atat limba autohtona (de substrat) , daco-geta , cat si limba cuceritorilor , care este limba oficiala.Treptat, limba autohtona cedeaza locul limbii latine populare , care se transforma cu timpul in limba romana , o limba romanica la fel cu celelalte limbii romanice aparute pe fundamentul limbii latine.

Din limba autohtona au ramas aprox 150  de cuvinte descoperite prin comparatie cu limba albaneza ,acestea formand o mostenire a limbii trace : abur , brad , brazda , mos , vatra etc,  precum si unele denumiri toponimice : Arges , Jiu , Cris , Siret.

      III . Demonstrarea caracterului latin al limbii romane

                Limba romana face parte din grupul limbilor romanice , alaturi de: catalana , dalmata , franceza , italiana , portugheza , provensala , reto-romana , sarda , spaniola.

                Demonstrarea caracterului latin al limbii romane se poate face prin metoda comparativ istorica.Aplicand aceasta metoda se constata ca sistemul fonetic , structura gramaticala a limbii romane , sintaxa si nucleul cel mai important al vocabularului sunt de provenienta latina

                1.sistemul fonetico-fonologic este cel mostenit din latina populara cu unele modificari , astfel se remarca faptul ca din latina in romana s-au produs urmatoarele modificari :

-inchiderea vocalei ‘’a’’ atunci cand este urmata de consoanele ‘’m’’ sau ‘’n’’

          ex : campus > camp

canto > cant 

-‘’o’’ accentuat s-a diftongat

ex : florem > floare

solem > soare

-caderea consoanelor finale

-inchiderea vocalei ‘’l’’ + cons ‘’m’’/’’n’’

         ex : dentem > dinte

-caderea lui ‘’h’’ initial

        ex : homo > om

habeo > (a) avea

-‘’b’’ intervocalic s-a elidat

         ex : sebum > seu

-‘’cs’’ > ‘’ps’’, « ct » - « «pt » 

         ex : cocsa > coapsa, lactem -lapte 

                2.Structura gramaticala a limbii romane e mostenita aproape integral din cea a latinei populare , dar in general gramatica limbii romane populare fiind mai simpla , romana a dus mai departe acest proces de simplitate a structurii gramaticale

                Sub aspect gramatical, structura limbii romane este cea mai apropiata de cea a latinei populare fata de toate limbile romanice.Acest lucru este explicabil prin faptul ca legatura dintre romani si Roma a fost rupta mai din timp decat in cazul celorlalte popoare romanice.

     Astfel, in domeniul verbului s-au mostenit din latina cele 7 moduri la care romana a adaugat conditional-optativul.

    In latina erau 3 timpuri (imperfect , perfectul si mai mult ca perfectul) iar in romana s-a adaugat si perfectul compus.

   S-au mostenit de asemenea cele 4 conjugari din latina :

-canto-are ; (a) canta (I)

-video-ere ; (a) vedea (II)

-faco-ere  ; (a) face (III)

-audio-ire ; (a) auzi (IV)

  In ceea ce priveste substantivul, a mostenit declinarile lor.In latina erau 5 declinari , iar in romana din cauza caderii consoanei finale , au ramas 3 declinari.

    Am mostenit toate cele 5 cazuri din  latina , cu exceptia “Ablativului”.Marea varietate a pronumelor din romana isi are originea tot in latina ;astfel ,ego , mei , mihi , me > eu , mie , ma , mi.

    Numeralul este mostenit integral din latina cu exceptia numeralului 100.

    Adverbele si adjectivele sunt multe dintre ele mostenite din latina , ca si cea mai mare parte a prepozitiilor si conjunctiilor.

                3.Sintaxa limbii romane a mostenit caracterul mai liber al sintaxei al latine populare;astfel, in latina culta predicatul era la sfarsitul propozitiei , iar propozitia principala la sfarsitul frazei , in timp ce in romana predicatul poate ocupa orice loc iar ordinea propozitiilor este mai libera.

                4.Vocabularul fundamental al limbii romane este in proportie de 65 % de origine latina.Ca dovada , denumirea partilor corpului omenesc sunt de origine latina, cu exceptia cuvintelor : pleoapa ,  obraz , glezna (limba slava).

Denumirea obiectelor uzuale  (casa , masa , pat) , actiuni fundamentale ( a manca , a dormi , a inghiti , a mesteca , a muri ) , denumirile gradelor de rudenie (mama , tata , frate , sora) sunt latinesti.

      IV . Evolutia limbii romane

    Momentele importante ale evolutiei limbii romane au fost :

Ø       procesul de formare a limbii romane se incheie sec VI-VII, rezultand romana comuna ;

Ø       in sec XIV-XV are loc desprinderea dialectelor limbii romane : aromana , meglenoromana , istroromana , dacoromana ;  
Ø   limba romana este influentata in perioada veche de urmatoarele limbi: slavona, turca, maghiara, germana, neogreaca 

Ø       in 1521  (sec alXVI-lea) apare primul document cunoscut scris in limba romana, Scrisoarea lui Neacsu de la Campulung.

Ø       tot in sec al XVI-lea se scriu primele carti in limba romana – texte maramuresene;

Ø       Primele tiparituri in limba romana dateaza din a 2 a jumatate a sec al XVI-lea , fiind editate de catre diaconul Coresi, ce tipareste 11 articole religioase in limba slava si 9 carti in limba romana.Tipariturile sale constitue dupa unii lingvisti romani inceputurile limbii romane literare deoarece diaconul , originar din Targoviste utilizeaza limba din aceasta zona care a devenit baza limbii romane literare.

Ø       Sec al XVII-lea are o deosebita importanta in evolutia limbii romane literare pentru ca se inmulteste tiparirea de carti religoase in limba romana.

    Cele mai importante astfel de tiparituri sunt Cazania (1643)-Varlaanm , Noul Testament de la Balgrad(1648)-Simion Stefan , Psaltirea in versuri (1673)-Dosoftei , Biblia de la Bucuresti (1688) , Didahiile lui Antim Ivireanul.

Prin ele, treptat , limba romana evolueaza , isi imbogateste vocabularul , se nuanteaza.In aceste tiparituri gasim inceputurile stilului beletristic , astfel in Psaltirea lui Dosoftei apar primele imagini poetice , figuri de stil , comparatii artistice.Prin Didahiile lui Antim Ivireanul se pun bazele stilului oratoric.In Cazania lui Varlaam apar elemente ale stilului popolar narativ.In Predoslavia catre cititori a lui Simion Stefan este pusa problema latinitatii limbii romane si a unitatii ei.

Ø       In sec XVII-XVIII apare istoriografia in limba romana odata cu marii cronicari Grigore Ureche , Miron Costin , Ion Neculce.

Ø       In ultimele 3 decenii ale sec al XVIII-lea , odata cu aparitia Scolii Ardelene , incepe procesul de modernizare a vocabularului prin introducerea de neologisme de origine franceza sau din latina culta.

Ø       Modernizarea vocabularului a limbii romane are loc in sec al XIX lea , dupa Unirea din 1859 , cand in limba noastra patrunde un numar mare de neologisme de origine romanica , datorita carora se produce un proces de reromanizare a limbii romane si de modernizare a vocabularului.

                O contributie importanta la formarea limbii romane literare apartine pasoptistilor , iar stabilizarea limbii romane literare in tiparele ei actuale se produce prin opera marilor clasici : Mihai Eminescu , Ion Creanga , I.L.Caragiale , Ioan Slavici.

Ø       Procesul de perfectionare a limbii romane continua si in sec al XX -lea , la imbogatirea masiva a limbii literare  cu neologisme contribuind simbolistii si scriitorii interbelici , ce consolideaza procesul de modernizare a limbii inceput la jumatatea sec al XIX -lea.
Ø Influente neologice asupra limbii romane : franceza, latina culta, italiana, spaniola, rusa, germana, engleza. 

ION BARBU - BIOGRAFIE, OPERA LIRICA

Date biografice

Ion Barbu pe numele sau adevarat Dan Barbilian s-a nascut in data de 18 Martie 1895 in orasul Campulung-Muscel.
Işi încearcă mai întîi norocul la Literatorul, unde Alexandru Macedonski nu întîrzie a-i publica prima poezie, Fiinţa (28 septembrie 1918).. Aici, ca şi apoi în Umanitatea, Cuvîntul liber şi România Nouă, îi apar, între 1919 şi 1921, un număr de poezii pe care mai tîrziu nu are să le considere demne de a figura în cuprinsul unicului său volum.
Din a doua jumătate a lui 1921 pînă in prima jumătate a lui 1925, Ion Barbu publică mai întîi în Viaţa românească şi apoi la
Contimporanul lui Ion Vinea cîteva poeme mai extinse, de factură narativă, cu care îl vedem că îşi schimbă maniera, pînă a căpăta o nouă identitate poetică.
Inceputul neaşteptatei evoluţii se găseşte în După melci, editat şi în volum, în absenţa poetului din ţară, de Crăciun în 1921, sub forma prost înţeleasă a unei cărţi pentru copii, cu nişte ilustraţii convenţionale ale neinspiratului pictor M. Teişanu. 

1923 - Cunoaşte la Tiibingen, în casa unei prietene, pe Gerda Hossenfelder, fiica unui medic de vază din Cotbuz, pe atunci studentă în anul întîi la chimie, în Berlin.
1924 - Se întoarce în ţară, fără să îşi fi luat doctoratul pentru care plecase la Goettingen»
1925 - La 14 iunie, se căsătoreşte, la Giurgiu, cu Gerda Hossenfelder, venită ceva mai înainte după el, la chemarea lui.
începe să îşi cîştige existenţa ca profesor suplinitor de. matematică la liceul din Giurgiu.
1926 - Primeşte un post de asistent la catedra de geometrie analitică a profesorului G. Ţiţeica, la Facultatea de ştiinţe din Bucureşti.
1927 - Toamna, se mută la Bucureşti, unde sfîrşeşte totodată prin a suplini ore de matematică, mai întîi la liceul „Spiru Haret" şi ceva mai tîrziu la „Cantemir"
1929-  Işi ia doctoratul în matematici, cu o teză privind Reprezentarea canonică a adunării funcţiunilor
Renunţă la orele de la liceu, mulţumindu-se să rămînă cu postul de asistent la facultate.
 
Deşi Ion Barbu ţine să precizeze într-un rînd că se stimează mai mult ca practicant al matematicilor şi prea puţin ca poet şi numai atît cît poezia aminteşte de geometrie" ', deşi declară altcandva că anul 1930, cînd îşi publică volumul Joc secund, constituie data „lichidării" cu trecutul său literar, deşi sfîrşeşte prin a mărturisi într-o scrisoare că a parvenit la „cunoaşterea mîntuitoare, nu pe calea poeziei, dar pe calea rampantă a ştiinţei".
Privit în întregul operei sale, Ion Barbu apare ca un poet de mărimea întîi, cu o contribuţie capitală în procesul de evoluţiei liricii noastre dintre cele două războaie mondiale, întru nimic prejos ca valoare de Tudor Arghezi sau Lucian Blaga.
In1932 în urma unui concurs, pe bază de lucrări, ajunge facultate conferenţiar la catedra de matematici el mentare şi geometrie descriptivă. ' începe să iasă de sub tutela profesorului G. Ţiţeid şi să capete „o conştiinţă mai clară a limitelor proprii", datorîndu-şi „regăsirea" de sine, după cum singur ţine s-o spună într-un rînd, „cufundării opera lui Gauss, Reimann şi Klein", ca şi unui „contact mai strîns cu lumea matematică germană".
1934  -Ia parte la un congres internaţional de matematica la Praga, şi apoi la altul  în Germania.
In 1935 Apare mica monografie a lui Tudor Vianu ;
1956 - i se publică în Viaţa românească ultima poezie
1961 La 11 august, moare la spitalul „Vasile Roaită" din Bucureşti, bolnav de cancer la ficat.

 

Mai multe poezii luati de aici : http://www.romanianvoice.com/poezii/poeti/barbu.php 

DUPA MELCI
                                                         (1921)
                                                                Unchiului meu, Sache Şoiculescu. al cărui glas îl împrumut aici.

Dintr-atâţia fraţi mai mari:
Unii morţi
Alţii plugari;
Dintr-atâţia fraţi mai mici:
Prunci de treabă,
Scunzi, peltici,
Numai eu, răsad mai rău,
Dintr-atâţia, prin ce har?
Mă brodisem şui, hoinar.
Eram mult mai prost pe-atunci...

Când Păresimi da prin lunci,
Cu pietrişul de albine,
Ne părea la toţi mai bine:
Ţânci ursuzi,
Desculţi şi uzi,
Fetişcane
Cozi plăvane
Înfăşate-n lungi zăvelci,
O porneau în turmă bleagă
Să culeagă
Ierburi noi, crăiţe, melci...
Era umed în bordei
Şi tuleam şi eu cu ei.

I

Tot aşa o dată, iar,
La un sfânt prin Făurar
Ori la sfinţii Mucenici,
Târla noastră de pitici
Odihnea pe creastă, sus,
- Eu voinic prea tare nu-s:
Rupt din fugă,
Subt o glugă
De aluni, pe buturugă,
Odihnii
Şi eu curând...

Vezi, atunci mi-a dat prin gând
Că tot stând şi alegând
Jos, în vraful de foi ude
Prin lăstari şi vrejuri crude,
S-ar putea să dau de el:
Melcul prost, încetinel...
În ungher adânc, un gând
Îmi şoptea că melcul blând
Din mormânt de foi, pe-aproape,
Cheamă Omul să-1 dezgroape...
Şi pornii la scotocit
(Cu noroc, căci 1-am găsit).
Era, tot, o mogâldeaţă,
Ochi de bou, dar cu albeaţă:
Între el şi ce-i afar'
Strejuia un zid de var.
- Ce să fac cu el aşa?
Să-1 arunc nu îmi venea...
Vream să văd cum se dezghioacă
Pui molatec, din ghioacă;
Vream să văd cum iar învie
Somnoros, din colivie...

Şi de-a lungul, pe pământ,
M-aşezai cu-acest descânt:
-"Melc, melc, Cotobelc,
Ghem vărgat
Şi ferecat;
Lasă noaptea din găoace,
Melc nătâng, şi fă-te-ncoace.
Nu a bine să te-ascunzi
Subt păreţii grei şi scunzi;
Printre vreascuri cerne soare,
Colţi de iarbă pe răzoare
Au zvâcnit iar muguri noi,
Pun pe ramură altoi.
Melc, melc,
Cotobelc.
Iarna leapădă cojoace,
Şi tu singur în găoace!
Hai, ieşi,
Din cornoasele cămeşi!
Scoate patru firişoare
Străvezii, tremurătoare.
Scoate umede şi mici
Patru fire de arnici;
Şi agaţă la feştile
Ciufulite de zambile
Sau la fir de mărgărint
Înzăuatul tău argint...

Peste gardurile vii
Dinspre vii,
Ori de vrei şi mai la vale,
În tarlale,
Tipăreşte brâu de zale..."

După ce l-am descântat,
L-am pus jos
Şi-am aşteptat...

Înserase mai de-a bine;
Crengi uscate, peste mine,
Bâzâind la vântul strâmb,
Îmi ziceau răstit din drâmb...
Năzdrăvana de pădure
Jumulită de secure,
Scurt, furiş,
Înghiţea din luminiş.
Din lemnoase văgăuni,
Căpcăuni
Îi vedeam pieziş
Cum cască
Buze searbăde de iască;

Şi întorşi
Ochi buboşi
Înnoptau supt frunţi pestriţe
De păroase,
De bărboase
Joimariţe.

Şi cum stam sub vânt şi frig
Strâns cârlig,
Iscodind cu ochii treji
Mai de sus de bârnă drumul,
Unde seara ţese fumul
Multor mreji:
Pe subt vreascuri văzui bine
Repezită înspre mine
O guşată cu găteji.

Ghiondorâş
Căta la cale;
De pe şale,
Când la deal şi când la vale,
Curgeau betele târâş.

Iar din plosca ei de guşe
De mătuşe
Un tăios, un aspru: hârrşi...

Plâns prelung, cum scoate fiara,
Plâns dogit,
Când un şarpe-i muşcă ghiara,
Muget aspru şi lărgit
De vuia din funduri seara...
Mi-a fost frică, şi-am fugit!

II

Toată noaptea viscoli...
Încă bine n-ajunsesem,
Că porni, duium, să vie
O viforniţă târzie
De Păresimi.
Vântura, stârnind gâlceavă,
Albă pleavă;
Şi cădeau şi mărunţei
Bobi de mei...
(Ningea bine, cu temei.)
În bordei,
Foc vârtos mânca năprasnic
Retevei.

Pe colibă singur paznic
M-au lăsat c-un vraf de pene...
Rar, le culegeam alene:
Moşul Iene
Răzbătea de prin poiene
Să-mi dea genele prin gene.
Şi trudit
Lângă vatră prigorit
Privegheam prelung tăciunii...
Umbre dese
Ca păunii
Îmi roteau pe hornul şui
Leasa ochilor verzui.

Şi-mi ziceam în gând: "Dar el,
Melcul, prost, încetinel?
Tremură-n ghioacă, vargă,
Nu cumva un vânt să-l spargă;
Roagă vântul să nu-1 fure
Şi să nu mai biciuiască
Bărbi de muşchi, obraji de iască,
Prin pădure.
Roagă vântul să se-ndure."

De la jarul străveziu,
Mai târziu,
Somnoros venii la geam.
Era-nalt, nu ajungeam,
Dar prin sticla petecită
Dar prin gheaţa încâlcită
Fulgera sul lung, de har,
Prăpădenia de afar';
Podul lumii se surpase
Iar pe case,
Până sus, peste colnic
Albicioase,
Ori foioase,
Cădeau cepi de arbagic.

Viu îmi adusei aminte
Ce-auzisem înainte,
De o noapte între toate
Urgisită,
Când, pe coate,
Guri spurcate
Suflă vânt
Să dărâme
Din pământ...
Când, pe sloi, rupând din pită,
Baba Dochia-nvălită
Cu opt sărici
Stă covrig.
Stă de-nghite
Şi sughite
Şi se vaicără
De frig.
- Hei, a noaptea-aceea poate!

Înapoi
La fulgii moi,
Cumpenind a somn, pe coate,
Cu tot gândul sus, la el,
Şoptii:
"Melc încetinel,
Cum n-ai vrut să ieşi mai iute!
Nici viforniţă, nici mute
Prin păduri nu te-ar fi prins...
Iar acum, când focu-i stins,
Hornul nins,
Am fi doi s-alegem pene,
Şi alene
Să chemăm pe moşul Iene
Din poiene
Să ne-nchidă:
Mie, gene;
Ţie
Cornul drept,
Cel stâng,
Binişor,
Pe când se frâng
Lemne-n crâng,
Melc nătâng,
Melc nătâng!"

III

Dintre pene şi cotoare
Gata nins,
Cum mijea un pic de soare
Pe întins,
Războind cu lunecuşul,
Din tăpoi săltând urcuşul,
Înălţat la dâmbii prinşi,
Îl zării lângă culcuşu-i
De frunziş.

Era, tot, o scorojită
Limbă vânătă, sucită,
O nuia, ca un hengher,
Îl ţinea în zgărzi de ger!
Zale reci,
Aspre benţi ce se-ntretaie,
Sus, de vreascurile seci
Îl prindeau:
O frunză moartă, cu păstaie.
Şi pe trupul lui zgârcit
M-am plecat,
Şi l-am bocit:
- "Melc, melc, ce-ai făcut,
Din somn cum te-ai desfăcut?
Ai crezut în vorba mea
Prefăcută... Ea glumea!
Ai crezut că plouă soare,
C-a dat iarbă pe răzoare,
Că alunul e un cântec...
Astea-s vorbe şi descântec!

Trebuia să dormi ca ieri
Surd la cânt şi îmbieri,
Să tragi alt oblon de var
Între trup şi ce-i afar'...
Vezi ?
Ieşişi la un descântec:
Iarna ţi-a muşcat din pântec...
Ai pornit spre lunci şi crâng,
Dar pornişi cu cornul stâng,
Melc nătâng,
Melc nătâng!"

Iar când vrui să-l mai alint,
Întinsei o mână-amară
De plâns mult...
şi dârdâind,
Două coarne de argint
Răsucit se fărâmară.

Că a ciunt, nu m-am uitat...
Ci, în punga lui de bale,
Cu-nsutite griji, pe cale
L-am purtat
Legănat:
Pungă mică de mătasă...
Iar acasă
L-am pus bine
Sus, în pod,
(Tot lângă mine)
Ca să-i cânt din când în când
Fie tare,
Fie-n gând:
"Melc, melc,
Cotobelc,
Plouă soare
Prin fânaţuri şi răzoare,
Lujerii te-aşteaptă-n crâng,
Dar n-ai corn
Nici drept,
Nici stâng:
Sânt în sân la moşul Iene
Din poiene;
Cornul drept,
Cornul stâng...

Iarna coarnele se frâng
Melc nătâng,
Melc nătâng!"



[Din ceas, dedus...] Joc secund

Din ceas, dedus adâncul acestei calme creste,
Intrată prin oglindă în mântuit azur,
Tăind pe înecarea cirezilor agreste,
În grupurile apei, un joc secund, mai pur.


Nadir latent! Poetul ridică însumarea
De harfe resfirate ce-n zbor invers le pierzi
Şi cântec istoveşte: ascuns, cum numai marea
Meduzele când plimbă sub clopotele verzi.


Timbru


Cimpoiul veşted luncii, sau fluierul în drum
Durerea divizată o sună-ncet, mai tare...
Dar piatra-n rugăciune, a humei despuiare
Şi unda logodită sub cer, vor spune - cum?


Ar trebui un cântec încăpător, precum
Foşnirea mătăsoasă a mărilor cu sare;
Ori lauda grădinii de îngeri, când răsare
Din coasta bărbătească al Evei trunchi de fum.


Grup


E temniţa în ars, nedemn pământ,
De ziuă, fânul razelor înşală;
Dar capetele noastre, dacă sunt,
Ovaluri stau, de var, ca o greşală.


Atâtea clăile de fire stângi!
Găsi-vor gest închis, să le rezume,
Să nege, dreaptă, linia ce frângi:
Ochi în virgin triunghi tăiat spre lume?



Riga Crypto si Lapona Enigel
 
Menestrel trist, mai aburit
Ca vinul vechi ciocnit la nuntă,
De cuscrul mare dăruit
Cu pungi, panglici, beteli cu funtă,
Mult îndărătnic menestrel,
Un cântec larg tot mai încearcă,
Zi-mi de lapona Enigel
Şi Crypto, regele-ciupearcă!
- Nuntaş fruntaş!
Ospăţul tău limba mi-a fript-o,
Dar, cântecul, tot zice-l-aş,
Cu Enigel şi riga Crypto.
- Zi-l menestrel!
Cu foc l-ai zis acum o vară;
Azi zi-mi-l strâns, încetinel,
La spartul nunţii, în cămară.
*
Des cercetat de pădureţi
În pat de râu şi-n humă unsă,
Împărăţea peste bureţi
Crai Crypto, inimă ascunsă,
La vecinic tron, de rouă parcă!
Dar printre ei bârfeau bureţii
De-o vrăjitoare mânătarcă,
De la fântâna tinereţii.
Şi răi ghioci şi toporaşi
Din gropi ieşeau să-l ocărască,
Sterp îl făceau şi nărăvaş,
Că nu voia să înflorească.
În ţări de gheaţă urgisită,
Pe-acelaşi timp trăia cu el,
Laponă mică, liniştită,
Cu piei, pre nume Enigel.
De la iernat, la păşunat,
În noul an, să-şi ducă renii,
Prin aer ud, tot mai la sud,
Ea poposi pe muşchiul crud
La Crypto, mirele poienii.
Pe trei covoare de răcoare
Lin adormi, torcând verdeaţă:
Când lângă sân, un rigă spân,
Cu eunucul lui bătrân,
Veni s-o-mbie, cu dulceaţă:
- Enigel, Enigel,
Ţi-am adus dulceaţă, iacă.
Uite fragi, ţie dragi,
Ia-i şi toarnă-i în puiacă.
- Rigă spân, de la sân,
Mulţumesc Dumitale.
Eu mă duc să culeg
Fragii fragezi, mai la vale.
-Enigel, Enigel,
Scade noaptea, ies lumine,
Dacă pleci să culegi,
Începi, rogu-te, cu mine.
-Te-aş culege, rigă blând...
Zorile încep să joace
Şi eşti umed şi plăpând:
Teamă mi-e, te frângi curând,
Lasă. - Aşteaptă de te coace.
-Să mă coc, Enigel,
Mult aş vrea, dar vezi, de soare,
Visuri sute, de măcel,
Mă despart. E roşu, mare,
Pete are fel de fel;
Lasă-l, uită-l, Enigel,
În somn fraged şi răcoare.
- Rigă Crypto, rigă Crypto,
Ca o lamă de blestem
Vorba-n inimă-ai înfipt-o!
Eu de umbră mult mă tem,
Că dacă-n iarnă sunt făcută,
Şi ursul alb mi-e vărul drept,
Din umbra deasă, desfăcută,
Mă-nchin la soarele-nţelept.
La lămpi de gheaţă, supt zăpezi,
Tot polul meu un vis visează.
Greu taler scump cu margini verzi
De aur, visu-i cercetează.
Mă-nchin la soarele-nţelept,
Că sufletu-i fântână-n piept,
Şi roata albă mi-e stăpână,
Ce zace-n sufletul-fântână.
La soare, roata se măreşte;
La umbră, numai carnea creşte
Şi somn e carnea, se dezumflă,
Dar vânt şi umbră iar o umflă...
Frumos vorbi şi subţirel
Lapona dreaptă, Enigel,
Dar timpul, vezi, nu adăsta,
Iar soarele acuma sta
Svârlit în sus, ca un inel.
- Plângi, preacuminte Enigel!
Lui Crypto, regele-ciupearcă.
Lumina iute cum să-i placă?
El se desface uşurel
De Enigel,
De partea umbrei moi, să treacă...
Dar soarele, aprins inel,
Se oglindi adânc în el;
De zece ori, fără sfială,
Se oglindi în pielea-i cheală.
Şi sucul dulce înăcreşte!
Ascunsa-i inimă plesneşte,
Spre zece vii peceţi de semn,
Venin şi roşu untdelemn
Mustesc din funduri de blestem;
Că-i greu mult soare să îndure
Ciupearcă crudă de pădure,
Că sufletul nu e fântână
Decât la om, fiară bătrână,
Iar la făptură mai firavă
Pahar e gândul, cu otravă,
Ca la nebunul rigă Crypto,
Ce focul inima i-a fript-o,
De a rămas să rătăcească
Cu altă faţă, mai crăiască:
Cu Laurul-Balaurul,
Să toarne-n lume aurul,
Să-l toace, gol la drum să iasă,
Cu măsălariţa-mireasă,
Să-i ţie de împărăteasă.


Oul dogmatic

 
E dat acestui trist norod
Si oul sterp ca de mâncare,
Dar viul ou, la vârf cu plod,
Făcut e să-l privim la soare !
Cum lumea veche, în clestar,
Înoată, în subtire var,
Nevinovatul, noul ou,
Palat de nuntă si cavou.
Din trei atlazuri e culcusul
În care doarme nins albusul
Atât de gales, de închis,
Cu trupul drag surpat în vis.
Dar plodul ?
De foarte sus
Din polul plus
De unde glodul
Pământurilor n-a ajuns
Acordă lin
Si masculin
Albusului în hialin :
Sărutul plin.
*
Om uitător, ireversibil,
Vezi Duhul Sfânt făcut sensibil?
Precum atunci, si azi -- întocma :
Mărunte lumi păstrează dogma.
Să vezi la bolti pe Sfântul Duh
Veghind vii ape fără stuh,
Acest ou -- simbol ti-l aduc,
Om sters, uituc.
Nu oul rosu.
Om fără sat si om nerod,
Un ou cu plod
Îti vreau plocon, acum de Paste :
Îl urcă -- în soare si cunoaste !
*
Si mai ales te înfioară
De acel galben icusar,
Ceasornic fără minutar
Ce singur scrie când să moară
Si ou si lume. Te-înfioară
De ceasul, galben necesar...
A mortii frunte -- acolo-i toată.
În gălbenus,
Să roadă spornicul albus,
Durata-înscrie-în noi o roată.
Întocma -- dogma.
*
Încă o dată :
E Oul celui sterp la fel,
Dar nu-l sorbi. Curmi nuntă-în el.
Si nici la closcă să nu-l pui !
Îl lasă -- în pacea -- întâie-a lui,
Că vinovat e tot făcutul,
Si sfânt, doar nunta, începutul.


Ritmuri pentru nunţile necesare

 
Capăt al osiei lumii!
Ceas alb, concis al minunii,
Sună-mi trei
Clare chei
Certe, sub lucid eter
Pentru cercuri de mister!
An al Geei, închisoare,
Ocoleşte roatele interioare:
Roata Venerii
Inimii
Roata capului
Mercur
În topire, în azur,
Roata Soarelui
Marelui.
I
Înspre tronul moalei Vineri
Brusc, ca toţi amanţii tineri,
Am vibrat
Înflăcărat:
Vaporoasă
Rituală
O frumoasă
Masă
Scoală!
În brăţara ta fă-mi loc
Ca să joc, ca să joc,
Danţul buf
Cu reverenţe
Ori mecanice cadenţe.
Ah, ingrată,
Energie degradată,
Brută ce desfaci pripită
Grupul simplu din orbită,
Veneră,
Inimă
În undire minimă:
Aphelic ( )
Perihelic ( (i )
Cojunctiv (dodo)
Oponent (adio!)
II
Paj al Venerii,
Oral
Papagal!
În cristalul tău negat,
Spre acel fumegat
Fra Mercur
De pur augur,
Peste îngeri, şerpi şi rai
Sună vechi:
I-ro-la-hai,
Mercur, astră aurită,
Cu peri doi împodobită
Lungi
Cu pungi
Pe bomba mare,
Oarbă, de cercetătoare,
O, Mercur,
Frate pur
Conceput din viu mister
Şi Fecioara Lucifer,
Înclinat pe ape caste
În sfruntări iconoclaste,
Cap clădit
Din val oprit
Sus, pe Veacul împietrit,
O select
Intelect
Nunta n-am sărbătorit...
III
Uite, ia a treia cheie,
Vâr-o în broasca - Astartee!
Şi întoarce-o de un grad
Unui timp retrograd,
Trage porţile ce ard,
Că intrăm
Să ospătăm
În cămara Soarelui
Marelui
Nun şi stea,
Abur verde să ne dea,
Din căldări de mări lactee,
La surpări de curcubee,
- În Firida ce scântee eteree.


Umanizare
 
Castelul tau de ghiata l-am cunoscut gindire:
Sub tristele-i arcade mult timp am ratacit
De noi rasfringeri dornic, dar nicio oglindire,
In stinsele cristale ce-ascunzi, nu mi-a vorbit.


Am parasit in urma grandoarea ta polara
Si-am mers, si-am mers spre caldul pamint de miazazi,
Si sub un pilc de arbori stufosi, in fapt de seara,
Cararea mea, surprinsa de umbra, se opri.


Sub acel pilc de arbori salbateci, in amurg,
mi-ai aparut - sub chipuri necunoscute mie,
Cum nu erai acolo, in frigurosul burg,
Tu, muzica a formei in zbor, Euritmie!


Sub infloritii arbori, sub ochiul meu uimit,
Te-ai resorbit in sunet, in linie, culoare,
Te-ai revarsat in lucruri, cum in eternul mit
Se revarsa divinul in luturi pieritoare.


O, cum intregul suflet, al meu, ar fi voit
Cu cercul undei tale prelungi sa se dilate,
Sa spintece vazduhul si - larg si inmiit -
Sa simta ca vibraza in lumi nenumarate...


Si-n acel fapt de seara, uitindu-ma spre Nord,
In ceasul cind penumbra la orizont descreste
Iar seara intirzie un somnolent acord,
Mi s-a parut ca domul de ghiata se topeste.