duminică, 10 ianuarie 2010

OPERE DE STUDIAT PENTRU BACALAUREAT(3)

 Iata ce prevede programa 2010 referitor la curentele literare pentru care trebuie sa studiati diversi autori:

Punerea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/ literare

3.1. Identificarea şi explicarea relaţiilor dintre opere literare şi contextul cultural în care au apărut acestea – trăsături ale curentelor culturale/ literare reflectate în textele literare studiate sau în texte la prima vedere

3.2. Construirea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc, prin integrarea şi relaţionarea cunoştinţelor asimilate
fundamente ale culturii române (originile şi evoluţia limbii române)
– perioada veche (formarea conştiinţei istorice)
– curente culturale / literare în secolele XVII-XVIII: umanismul şi iluminismul
– perioada modernă: a. secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea (perioada paşoptistă; România, între Occident şi Orient; criticismul junimist); b. curente culturale / literare în secolul XIX – începutul secolului XX (romantismul, realismul, simbolismul, prelungiri ale romantismului şi clasicismului); c. perioada interbelică (orientări tematice în romanul interbelic, tipuri de roman; poezia interbelică, diversitate tematică, stilistică şi de viziune; curente culturale / literare în perioada interbelică: modernism, tradiţionalism, orientări avangardiste; identitate culturală în context european); perioada postbelică (tipuri de roman în perioada postbelică, poezia în perioada postbelică, teatrul în perioada postbelică; curente culturale / literare: postmodernismul)
– curente culturale/ literare româneşti în context european

OPERE DE STUDIAT PENTRU BACALAUREAT(2)

IATA CE PREVEDE PROGRAMA 2010 PRIVIND AUTORII

Autori canonici: Mihai Eminescu, Ion Creangă, I.L. Caragiale, Titu Maiorescu, Ioan Slavici, G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu, Marin Sorescu.
Notă. Conform programei şcolare în vigoare, examenul de bacalaureat nu implică studiul monografic al scriitorilor canonici, ci studierea a cel puţin unui text din opera acestora. Textele literare la prima vedere pot aparţine atât autorilor canonici, cât şi altor autori.(nota mea: adica, la subiectul I)
Pentru proba scrisă, elevii trebuie să studieze în mod aprofundat cel puţin numărul minim de texte prevăzute în programa şcolară, despre care să poată redacta un eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ, în care să aplice conceptele de istorie şi teorie literară (perioade, curente literare / culturale, elemente de analiză tematică, structurală şi stilistică) menţionate în tabel:
· proză scurtă: basm cult, nuvelă; texte reprezentative pentru aspecte esenţiale ale speciei narative pe care o ilustrează;
· roman: texte reprezentative pentru aspectele esenţiale ale genului şi ale evoluţiei acestuia;
· poezie: texte poetice care să ilustreze aspecte esenţiale ale genului şi ale evoluţiei acestuia;
· dramaturgie: comedia; texte dramatice care să ilustreze aspecte specifice şi diferite ale genului şi ale evoluţiei acestuia.

Observatie: Nu va speriati de formularile foarte generale! Textele reprezentative sunt cele alese de voi .
Vedeti ca nu toti autorii canonici sunt poeti sau prozatori!!! Aveti si critici literari (pentru care trebuie sa stiti sa analizati teorii/doctrine literare pe cel putin un studiu critic)

OPERELE DE STUDIAT PENTRU BACALAUREAT(1)

Dragii mei, o cititoare fidela, ZAHIR, mi-a cerut lista OPERELOR pe care trebuie sa le invete pentru bacalaureat (proba scrisa, presupun, deoarece proba orala vizeaza comunicarea ). Asa, am constientizat ca fiecare dintre voi poate avea nelamuriri privind operele pe care le poate alege, deoarece programa (cautati-o, este si aici pe blog) mentioneaza doar AUTORI CANONICI, nu si opere.
Eu nu cred ca ar trebui sa afisez o lista pe care multi o vor considera "batuta in cuie", ci mai degraba va rog PE VOI, cei DIRECT INTERESATI, sa imi trimiteti propunerile voastre de opere, si le putem pune in discutie, cat se poate de "democratic" .
Va pot da, insa , cateva SFATURI in alegerea operelor pentru subiectul III de la proba scrisa (doar acolo aveti ceva comentariu de invatat, pentru ca la subiectul I vi se pot da fragmente din orice autor, nu doar din cei canonici!):
1. Selectati operele cele mai usoare, pe care le-ati inteles cel mai bine, pentru ca, mai ales la poezie, trebuie sa retineti si versuri!!! Asadar, daca nu sunteti olimpici la romana sau nu studiati la profil uman, nu selectati, de exemplu, la Eminescu, Luceafarul, ci Lacul, pentru ca se poate retine mai usor, o mai stiti si din scoala generala, intelegeti mai bine semnificatiile;
2. Sa aveti in vedere ca NU TREBUIE SA ALEGETI DOAR OPERE, CI SI SPECII LITERARE, deci, incercati sa acoperiti toate speciile cerute, corelate si cu criteriul istoriei literare (de exemplu, pentru Ioan Slavici, nu alegeti Mara, pentru ca este o opera greoaie, si aveti destui alti romancieri, ci mai degraba Moara cu noroc, o nuvela reprezentativa pentru evolutia speciei, asa cum recomanda programa).
3. In principiu, ESTE SUFICIENTA O OPERA LA FIECARE AUTOR, pentru ca paralelele, daca sunt (doamne fereste!), vizeaza curente, epoci,teme, nu acelasi autor. Eu m-am confruntat deseori cu obsesia unor colegi de a stresa elevii cu cat mai multe opere si comentarii, insa, personal, CRED IN CRITERIUL MAXIMEI EFICIENTE CU MINIMUM DE EFORT, si anul acesta am avut o eleva de la Colegiul National Mihai Viteazul  (Bucuresti) care a luat 10,00 la scris, fara sa invete zeci si zeci de opere.
Rezumand, cred ca avem de-a face cu circa 16 opere (vom vedea dupa ce va ajut sa va lamuriti ce doriti sa studiati). Propunerile mele sunt la AUTORI CANONICI -ANALIZE OPERE.
Iar, pentru ZAHIR: draga mea, astept LISTA LUI ZAHIR , sa o postez si sa incepem discutiile!