TIPOLOGIA TEXTELOR (.M. Adam) | |||
Tipuri sau | Mărci lingvistice | Genuri de texte ce | întrebări ce |
secvenţe de text | probabile | aparţin sau care au o | evidenţiază |
Obiectivul lor | secvenţă ce aparţine | specificul textului | |
unui anume tip de text | |||
TEXTUL NARATIV | - repere temporale, mai | - romane, nuvele, | Cine? Ce face? |
ales: atunci, apoi, mai | basme... | Unde? Când? Cum? | |
târziu... | - fapte diverse | De ce? | |
- timpuri verbale: prezent | - pasaje de basm, schiţă, | ||
şi perfect compus sau | nuvelă... | ||
perfect simplu | |||
- lexic: frecvenţa verbelor | |||
şi adverbelor ce insistă | |||
asupra acţiunii | |||
Testul descriptiv | - repere spaţiale, mai ales: | - pasaje de roman, | Ce este descris? De |
aici, mai departe, lângă ... | nuvelă, pastelul | cine? Cum? De ce? | |
- timpuri verbale: | - planşe anatomice | ||
imperfect sau prezent | - pasaje de ghid turistic | ||
- lexic: frecvenţa | |||
substantivului şi | |||
adjectivului; verbe ale | |||
stării; câmpuri lexicale ce | |||
asigură unitatea tematică | |||
Testul scenic sau | - punctuaţie specifică | - piese de teatru | Cine vorbeşte? Cu |
„dialogal / | - mărci ale enunţării | - scene în texte epice | cine? Despre ce? |
conversaţional | - conversaţii „pe viu" | Unde? Când? De | |
ce? | |||
Textul | - estomparea completă a | - unele articole de presă | Despre ce suntem |
informativ | emiţătorului | - rubrici de presă de | informaţi? |
a informa | - articulaţii de tip crono- | tipul „meteo", anunţuri" | De cine? Cum? De |
logic: mai întâi, apoi...; | ce? | ||
timp verbal: prezentul | |||
- lexic specific orizontului | |||
tematic | |||
Textul explicativ | - estomparea emiţătorului | - manuale şcolare | Ce este explicat? De |
- a face să | - conectori logici: cauză - | - unele texte ştiinţifice | cine? Cum? De ce? |
Înţeleagă | efect: deoarece, deci... | ||
- timp verbal: prezentul | |||
- lexic specific orizontului | |||
tematic | |||
Textul injonctiv | - estomparea emiţătorului | - reţete | La ce se referă |
a indica modul de | - timpuri verbale: | - prospecte | indicaţiile? Cine le |
acţiune | imperativ sau infinitiv | dă? De ce? | |
Textul | - conectori logici: | - expuneri, prezentare | Cine argumentează? |
argumentativ | deoarece, în consecinţă, | de carte | Ce argumentează? |
a convinge | cu toate acestea... | - editoriale, cronici şi | Pe cine doreşte să |
- lexic, în funcţie de | comentarii de presă | convingă? Cui i se | |
strategia adoptată: neutru | opune? De ce? | ||
sau valorizant vs. | |||
devalorizant |