duminică, 10 ianuarie 2010

OPERELE DE STUDIAT PENTRU BACALAUREAT(1)

Dragii mei, o cititoare fidela, ZAHIR, mi-a cerut lista OPERELOR pe care trebuie sa le invete pentru bacalaureat (proba scrisa, presupun, deoarece proba orala vizeaza comunicarea ). Asa, am constientizat ca fiecare dintre voi poate avea nelamuriri privind operele pe care le poate alege, deoarece programa (cautati-o, este si aici pe blog) mentioneaza doar AUTORI CANONICI, nu si opere.
Eu nu cred ca ar trebui sa afisez o lista pe care multi o vor considera "batuta in cuie", ci mai degraba va rog PE VOI, cei DIRECT INTERESATI, sa imi trimiteti propunerile voastre de opere, si le putem pune in discutie, cat se poate de "democratic" .
Va pot da, insa , cateva SFATURI in alegerea operelor pentru subiectul III de la proba scrisa (doar acolo aveti ceva comentariu de invatat, pentru ca la subiectul I vi se pot da fragmente din orice autor, nu doar din cei canonici!):
1. Selectati operele cele mai usoare, pe care le-ati inteles cel mai bine, pentru ca, mai ales la poezie, trebuie sa retineti si versuri!!! Asadar, daca nu sunteti olimpici la romana sau nu studiati la profil uman, nu selectati, de exemplu, la Eminescu, Luceafarul, ci Lacul, pentru ca se poate retine mai usor, o mai stiti si din scoala generala, intelegeti mai bine semnificatiile;
2. Sa aveti in vedere ca NU TREBUIE SA ALEGETI DOAR OPERE, CI SI SPECII LITERARE, deci, incercati sa acoperiti toate speciile cerute, corelate si cu criteriul istoriei literare (de exemplu, pentru Ioan Slavici, nu alegeti Mara, pentru ca este o opera greoaie, si aveti destui alti romancieri, ci mai degraba Moara cu noroc, o nuvela reprezentativa pentru evolutia speciei, asa cum recomanda programa).
3. In principiu, ESTE SUFICIENTA O OPERA LA FIECARE AUTOR, pentru ca paralelele, daca sunt (doamne fereste!), vizeaza curente, epoci,teme, nu acelasi autor. Eu m-am confruntat deseori cu obsesia unor colegi de a stresa elevii cu cat mai multe opere si comentarii, insa, personal, CRED IN CRITERIUL MAXIMEI EFICIENTE CU MINIMUM DE EFORT, si anul acesta am avut o eleva de la Colegiul National Mihai Viteazul  (Bucuresti) care a luat 10,00 la scris, fara sa invete zeci si zeci de opere.
Rezumand, cred ca avem de-a face cu circa 16 opere (vom vedea dupa ce va ajut sa va lamuriti ce doriti sa studiati). Propunerile mele sunt la AUTORI CANONICI -ANALIZE OPERE.
Iar, pentru ZAHIR: draga mea, astept LISTA LUI ZAHIR , sa o postez si sa incepem discutiile!