duminică, 1 noiembrie 2009

SA DETALIEM(1)metodologie certificat competente romana

Examenul de bacalaureat 2010
A) Proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română
Examenul de bacalaureat, organizat în anul 2010 în baza Ordonanţei de urgenţă nr.
97/2009, pentru modificarea Legii Învăţământului nr. 84/1995, conform O.M.E.C.I.
nr.5507/06.10.2009, include proba A de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare
orală în limba română, a cărei finalitate este evaluarea competenţei de comunicare/exprimare
orală într-o situaţie de comunicare specifică, precis determinată
.
Rezultatul evaluării competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română nu se
exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă
lingvistică în procesul comunicării orale, din perspectivă lexico-semantică, morfo - funcţională şi
pragmatică, corespunzător grilei aprobate la nivel naţional, în conformitate cu descriptorii din
programele de bacalaureat.

Toate actele discursului sunt descrise în grila descriptorilor la nivelurile: utilizator
independent - independenţă în comunicare, utilizator avansat – experimentare şi utilizator
experimentat – excelenţă, pentru a permite elevilor să-şi organizeze resursele verbale, fie ele şi
minimale, de aşa manieră încât să se poată exprima în orice circumstanţă
. Actele de limbaj vor fi
exemplificate după necesitate, în diferite tipuri de texte suport conform programei şcolare, care să
permită elevului atât receptarea cât şi producerea de text, cu alte cuvinte interacţiunea
comunicaţională percepută atât în plan personal( competenţe grefate pe informaţia obţinută, pe
activităţi sau acţiuni pe formularea unei opinii, pe emoţii şi sentimente, pe contexte şi interrelaţionări
sociale) cât şi în plan ştiinţific, (utilizarea corectă a categoriilor şi mărcilor gramaticale, respectarea
regulilor gramaticale, identificarea erorilor gramaticale, exersarea funcţiilor limbajului etc.).
Subiectele pentru proba A) de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală
în limba română se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Învăţământul Preuniversitar şi sunt compuse din texte variate şi itemi corespunzători descriptorilor
competenţelor de comunicare din programele pentru bacalaureat. Acestea vor avea un grad de
complexitate care să permită tratarea lor integrală în maximum 15 minute.
Până la data de 31.10.2009, CNCEIP va elabora modele de subiecte pentru proba orală pe
care le va publica pe website. Vor fi, de asemenea, publicate grilele de evaluare şi criteriile-cadru
pentru acordarea nivelurilor de competenţă pentru comunicarea orală în limba română.
Vor fi organizate sesiuni de formare a evaluatorilor în fiecare liceu/centru de evaluare,
utilizându-se, ca persoane-resursă, absolvenţii cursului DeCeE
GRILA DESCRIPTORILOR COMPETENŢEI DE COMUNICARE ORALĂ ÎN LIMBA ROMÂNĂ
Grila descriptorilor competenţei de comunicare este elaborată conform O.M.E.C.I. nr.5507/06.10.2009, privind aprobarea calendarului si a metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2010 şi prin raportare la documentul de politică lingvistică al Consiliului Europei, intitulat Description des niveaux de référence pour les langues nationales et régionales- DNR, Division des Politiques linguistiques, DG IV, Conseil de l’Europe, Strasbourg, 2005.Proba orală reprezintă cadrul de evaluare a competenţelor de receptare a mesajului (în formă scrisă, având ca suport diverse tipuri de texte, în conformitate cu programa şcolară) şi de producere a mesajului oral, sub forma unor tipuri de discurs (descriptiv,
informativ, narativ, argumentativ), cu valorificarea achiziţiilor dobândite la disciplina limba şi literatura română/ maternă şi adaptate contextual, conform programelor şcolare în vigoare, precum şi a programei de bacalaureat la disciplina limba şi literatura română
, aprobată prin O.M.E.C.I. nr. 5508/06.10.2009. Orice act de comunicare comportă două tipuri de procese: (a) producerea mesajelor (emiterea, exprimarea în scris/orală); (b) receptarea mesajelor (ascultarea/ lectura). Acestea reprezintă aspecte ale învăţării oricărei limbi, ca şi ale receptivităţii culturale.Pe parcursul învăţământului obligatoriu, elevii dobândesc competenţele de comunicare indispensabile oricărui tip de activitate profesională: exprimarea corectă, clară şi coerentă în limba română, ascultarea, înţelegerea şi producerea de mesaje orale şi scrise, în diverse situaţii de comunicare.
Documentul de politică lingvistică al Consiliului Europei mai sus menţionat stipulează că elaborarea nivelurilor lingvistice specifice fiecărei limbi europene nu reprezintă un scop în sine, ci pune bazele echivalării europene a obiectivelor şi certificatelor educaţionale specifice fiecărei ţări.
În fiecare ţară europeană, se creează premizele elaborării unor politici educaţionale în domeniul lingvistic şi a unor programe şcolare diversificate, deopotrivă generale şi specifice, condiţie a promovării plurilingvismului şi a cetăţeniei democratice, ca derivate ale Cadrului European Comun de Referinţă pentru limbile moderne – CECR. Certificatul obţinut de elev în clasa finală a liceului va avea un statut ştiinţific care să-i asigure audienţa socială adecvată unui asemenea tip de document.
Universităţile şi operatorii economici vor putea include în criteriile de admitere/ angajare nivelul de competenţă lingvistică de comunicare orală în limba română, obţinut de candidat la examenul de bacalaureat. 

Descriptorii specifici fiecărui nivel de competenţă (nivelul prag – utilizator mediu, nivelul experimentare – utilizator avansat şi nivelul–excelenţă – utilizator experimentat) permit evaluarea competenţelor lingvistice ale elevilor, dobândite atât prin educaţie formală, cât şi prin educaţie nonformală şi informală.
Evaluarea răspunsului candidatului are ca rezultat acordarea unui nivel pe fiecare competenţă de comunicare în limba română, dintre cele 5 specificate în programa de bacalaureat, pe baza descriptorilor specifici. Nivelurile obţinute pentru fiecare dintre cele cinci competenţe prevăzute de grila descriptorilor se stabilesc, de comun acord, de către cei doi profesori evaluatori, conform art.62 coroborat cu art. 63 din Metodologia de organizare si desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2010 aprobată prin OMECI nr. 5507/06.10.2009.
Rezultatul final al evaluării competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română se consemnează în certificatul care atestă nivelul de competenţă lingvistică, în conformitate cu prevederile art. 78, alin. (1) din metodologie
Va rog, cititi cu mare atentie textul, urmarind sublinierile mele!!!
Din pacate, grila de evaluare pe nivele nu am reusit s-o descarc, dar o puteti lua direct din linkurile oferite anterior.
PRECUM SE POATE CITI, NIMENI NU "PICA" EXAMENUL DE CERTIFICARE A COMPETENTELOR (DECAT DACA NU SE PREZINTA), INSA, DACA OBTINE UN NIVEL FOARTE SCAZUT, NICI NU-L VA PUTEA FOLOSI ULTERIOR LA VREO ANGAJARE...
TOTUSI, DACA NU TE PREZINTI, NU POTI SA SUSTII APOI PROBELE SCRISE!!!!!